Kategorie
Uncategorized

Najważniejsze zasady testowania oprogramowania – każdy powinien to wiedzieć! :)

Główne zasady testowania są również podstawą programu nauczania ISTQB. W poniższym wpisie przedstawię Ci tę wiedzę w krótkiej, zwięzłej formie – zaczynajmy!

0 Testowanie ujawnia usterki, ale nie może dowieść ich braku

Jasna sprawa. Każda szczegółowa weryfikacja błędów nie dowodzi, że nie można znaleźć ich więcej w aplikacji – zawsze jest to tylko kwestia czasu i budżetu poświęconego na testy.

W tym miejscu poruszę jeszcze jedną kwestię – warto poprosić innego testera o przetestowanie tego, co sami testowaliśmy. Dodatkowa para oczu na pewno jeszcze dokładniej wychwyci pozornie niewidoczne dla nas błędy.

1 Dokładne testowanie (gruntowne) nie jest możliwe

Zasada wskazuje, że żadna aplikacja nie może być w pełni przetestowana (wszystkie funkcje złożonej aplikacji lub systemu), wyjątkiem od reguły są bardzo proste aplikacje.

2 Wczesne testowanie oszczędza czas i pieniądze

Gdy we wczesnym etapie pracy znajdziemy błędy, znacznie łatwiej i taniej jest je usunąć.

3 Nagromadzenie (kumulacja) defektów

Zasada kumulacji błędów polega na tym, że w niektórych modułach aplikacji może występować więcej błędów – tą wiedzę zdobywamy wraz z doświadczeniem podczas przeprowadzenia testów w aplikacji.

4 Paradoks pestycydów

Ta zasada odnosi się do sytuacji, w której zawsze testujemy te same scenariusze w aplikacji. Prowadzi to do sytuacji, w której przestajemy znajdować błędy.

5 Błędem jest założenie, że nie ma żadnych błędów w aplikacji

Krótko i zwięźle – musisz założyć, że aplikacja zawsze zawiera jakieś błędy lub problemy. Czasami w trudniejszych i złożonych projektach IT akceptowalna jest pewna liczba drobnych usterek.

Podsumowanie:
Powyższa treść to tylko schemat, zasady są ponadczasowe i warto o nich pamiętać podczas testów zarówno prostej aplikacji, jak i skomplikowanego systemu informatycznego. 

Autor: Kris Pacholski

Cześć! Jestem Krzysiek. Od kilku lat szkolę i pomagam rozwijać się osobom w branży inżynierii oprogramowania. Kładę nacisk na naukę umiejętności cyfrowych (programowania, projektowania i testowania) w taki sam sposób, jak na trening sportowy (siłownia/sala gimnastyczna/taniec). Jestem fanem zdobywania i propagowania wartościowej wiedzy wśród studentów i przekazywania złożonych zagadnień, w możliwie najprostszy sposób (wg. reguły kiss). W moich kursach jest już kilka tysięcy studentów, a części osób udało się przekwalifikować na stanowiska testerskie lub deweloperskie w branży IT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *