Główne zasady testowania są również podstawą programu nauczania ISTQB. W poniższym wpisie przedstawię Ci tę wiedzę w krótkiej, zwięzłej formie – zaczynajmy!
0 Testowanie ujawnia usterki, ale nie może dowieść ich braku
Jasna sprawa. Każda szczegółowa weryfikacja błędów nie dowodzi, że nie można znaleźć ich więcej w aplikacji – zawsze jest to tylko kwestia czasu i budżetu poświęconego na testy.
W tym miejscu poruszę jeszcze jedną kwestię – warto poprosić innego testera o przetestowanie tego, co sami testowaliśmy. Dodatkowa para oczu na pewno jeszcze dokładniej wychwyci pozornie niewidoczne dla nas błędy.
1 Dokładne testowanie (gruntowne) nie jest możliwe
Zasada wskazuje, że żadna aplikacja nie może być w pełni przetestowana (wszystkie funkcje złożonej aplikacji lub systemu), wyjątkiem od reguły są bardzo proste aplikacje.
2 Wczesne testowanie oszczędza czas i pieniądze
Gdy we wczesnym etapie pracy znajdziemy błędy, znacznie łatwiej i taniej jest je usunąć.
3 Nagromadzenie (kumulacja) defektów
Zasada kumulacji błędów polega na tym, że w niektórych modułach aplikacji może występować więcej błędów – tą wiedzę zdobywamy wraz z doświadczeniem podczas przeprowadzenia testów w aplikacji.
4 Paradoks pestycydów
Ta zasada odnosi się do sytuacji, w której zawsze testujemy te same scenariusze w aplikacji. Prowadzi to do sytuacji, w której przestajemy znajdować błędy.
5 Błędem jest założenie, że nie ma żadnych błędów w aplikacji
Krótko i zwięźle – musisz założyć, że aplikacja zawsze zawiera jakieś błędy lub problemy. Czasami w trudniejszych i złożonych projektach IT akceptowalna jest pewna liczba drobnych usterek.
Podsumowanie:
Powyższa treść to tylko schemat, zasady są ponadczasowe i warto o nich pamiętać podczas testów zarówno prostej aplikacji, jak i skomplikowanego systemu informatycznego.