Kategorie
Uncategorized

CyberPunk 2077 aka “Cyberbug” czyli jak unikać jakościowych wpadek w cyfrowych produktach


Cześć!

Dziś będzie krótko w temacie jakości czyli jak CD Projekt mógł uniknąć kompromitujących wpadek podczas wypuszczenia “Cyberpunka 2077” i co Ty możesz wyciągnąć z tej lekcji 🙂

W czasie kiedy to piszę (połowa grudnia 2020) Cyberpunk zwrócił się już w całości twórcom, dodatkowo myślę, że jest tylko kwestią czasu kiedy gra stanie się kasowym hitem… mimo wszystko ostatni produkt CD Projektu zachwyca grafiką i fabułą. Tak! miałem już okazję zagrać i mimo wszystko polecam. Natomiast również w przypadku tej produkcji nie obyło się bez kompromitujących wpadek, np. tego typu jak poniżej:

Po obejrzeniu powyższych filmików nasuwa mi się pytanie – jak CD Projekt mógł wyeliminować lub chociażby złagodzić ryzyko związane
z wystąpieniem kompromitujących bugów?

Moje (główne) propozycje rozwiązania problemu z jakością dla CyberPunka to:

0. Należało przeprowadzić testy beta dla większej liczby graczy biorąc pod uwagę sprzęt jakimi dysponują oraz różne konfiguracje hardware’u.

1. Można było przeprowadzić firmowe “bug hunting” party i zaangażować całą firmę do poszukiwania bugów, a następnie według priorytetu je fixować.

2. Na trailerze zauważyłem wiele błędów związanych z brakiem Colliderów do modeli.. można by było zastosować checklistę podczas testowania rozgrywki stricte dla modeli i obiektów.

3. Błędy w mechanice i duplikowanie postaci – tutaj nie ma złotego środka po prostu trzeba solidnie testować grę z każdą możliwą ścieżką przejścia. Następnie sprawdzać postacie lub obiekty, które mają “podpięte” dane skrypty w silniku i sprawiają największe problemy. Należy też więcej analizować i szukać przyczyny powstania problemu (root cause).

4. Nieprawidłowe ustawienia grawitacji dla modeli. To również sprowadza się do weryfikacji obiektów i modeli.

5. Warto by było przeszkolić zespoły (wewnętrzny i zewnętrzy pod kątem jakości oprogramowania) wprowadzić odpowiednie wysokiej jakości szkolenia dla pracowników. W temacie testowania oprogramowania, każda osoba pracująca w IT powinna mieć podstawową wiedzę oraz świadomość, że za jakość odpowiadają WSZYSCY, a nie tylko zespół testerski.

6. Lepiej rozplanować testy gry w czasie przeznaczonym na development.

7. Zatrudnić dodatkowy – zewnętrzny zespół testerski, który ma doświadczenie w branży gier ale również posiada “świeży” pogląd w temacie jakości produktu i wprowadzi dodatkową wartość dodaną w postaci Raportu(Raportów), które następnie zostaną poprawione przez programistów.

Podsumowując jak widzisz sposobów ulepszenia jakości w projekcie jest sporo. Natomiast wracając do setna – Cyberpunk jest ogólnie bardzo dobrą grą pomimo wad, które na pewno zostaną docelowo poprawione w przyszłości… no ale trochę niesmak pozostaje. Twórcy często próbują wcisnąć graczom “niedogotowanego” kurczaka. Tak też się stało w tym przypadku, a wystarczyło tylko go lepiej dopiec i doprawić.. 😉

Miłej zabawy podczas rozgrywki.

Autor: Kris Pacholski

Cześć! Jestem Krzysiek. Od kilku lat szkolę i pomagam rozwijać się osobom w branży inżynierii oprogramowania. Kładę nacisk na naukę umiejętności cyfrowych (programowania, projektowania i testowania) w taki sam sposób, jak na trening sportowy (siłownia/sala gimnastyczna/taniec). Jestem fanem zdobywania i propagowania wartościowej wiedzy wśród studentów i przekazywania złożonych zagadnień, w możliwie najprostszy sposób (wg. reguły kiss). W moich kursach jest już kilka tysięcy studentów, a części osób udało się przekwalifikować na stanowiska testerskie lub deweloperskie w branży IT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *