Kategorie
Uncategorized

Podstawy programowania: Zrozumienie zmiennych, typów danych i instrukcji warunkowych

Cześć!

Kluczowym elementem na początku jest zrozumienie, czym się różni stała od zmiennej, czym jest pętla zagnieżdżona i jakie są rodzaje danych to podstawa w programowaniu. Pozwala to na manipulowanie danymi w dowolny sposób, jaki potrzebujesz.

  1. Zmienne i stałe

    Wyobraź sobie, że masz pudełko, do którego chcesz włożyć przedmiot. Możesz mieć nawet szklaną kulę. Taką, w której sypie się śnieg, jest święty Mikołaj… i tak dalej. Zauważ, że gdy początkowo definiujesz tę kulę, to coś w niej jest i nie możesz tego potem wyjąć. Jest to w programowaniu stała, czyli const od constance. Jest to typ danych, które przechowują je ustawiając wartość początkową, której potem nie da się przypisać ponownie — tak samo jak nie możesz wyjąć Mikołaja ze szklanej kuli 😉

    Inaczej sprawa ma się ze zmiennymi — zmienna to twoje pudełko. Możesz przypisać mu wartość początkową, czyli coś włożyć do tego pudełka, Albo możesz nie deklarować nic, tylko pozostawić pudełko puste. Później można coś do niego włożyć. To jest właśnie zmienna – var od variable
const kulaŚnieżna = 'Mikołaj’; //stała
let pudełko = ”; //zmienna
pudełko = 'Miś’; // tak można.
kulaŚnieżna = Wróżka; //tak nie można
  1. Typy danych

Ale co włożyć do tego pudełka?
Wyobraź sobie, że wkładasz misia. Miś to typ przedmiotu, np. przytulanka. Tak samo jest z danymi — dane są różnego typu, np:
– string : czyli typ, w którym używamy tylko liter/ciągu znaków, czyli stringów. Ten typ danych, podobnie jak typy numeryczne ma kilka podtypów w zależności od języka programowania. Na przykład? Podtyp string, a który może pomieścić od 0 do 255 znaków lub więcej. 

let mojString = 'Fajny string’


– number: typ numeryczny. Możemy mieć inta, floata, double itd. Ale co to za podtypy? Typy numeryczne są trochę bardziej skomplikowane niż stringi. Zapewne pamiętacie z lekcji matematyki, że liczby mogą być całkowite, zmiennoprzecinkowe, rzeczywiste itp. Po to właśnie różne podtypy typu numerycznego. np. int to liczb całkowita, a float to liczba zmiennoprzecinkowa.

let mojNumber = 2137

– bool – to typ, który najbardziej jest zbliżony do języka komputera. Odpowiada zerem lub jedynką, czyli wartością true albo false

let mojboolean = true


– tablica – to zbiór stringów, booelanów lub numberów. Zapisuje się ją jak poniżej. To po prostu zbiór różnych elementów, po których można się literować:

let mojaTablica = [1,2,3,4]
  1. Pętle, pętelki

Tymi wszystkimi danymi można dobrze manipulować za pomocą pętli. Takim przykładem jest pętla for, która bierze każdy element z dowolnej tablicy i robi z nim coś, np. zwiększa wartość o 1 lub sprawdza, czy element jest poprawny. Wyobraźcie sobie, że na stronę internetową przychodzi odpowiedź z serwera, która zawiera jakieś dane.  I te dane znajdują się w tablicy. Jako tester oprogramowania chciałbyś np. sprawdzić poprawność tych danych. Więc musisz każdą z tych rzeczy sprawdzić, czy np. status odpowiedzi z serwera równa się 200. 

for (let i of mojaTablica) {
i = i+1  //zwiększenie wartości każdej cyferki o 1
}


Jest to krótkie wprowadzenie do zmiennych, stałych, typów danych i pętli for. W programowaniu istnieje oczywiście o wiele więcej składowych, ale są to 3 podstawowe, które warto wykuć na pamięć 🙂

Autor: Kris Pacholski

Cześć! Jestem Krzysiek. Od kilku lat szkolę i pomagam rozwijać się osobom w branży inżynierii oprogramowania. Kładę nacisk na naukę umiejętności cyfrowych (programowania, projektowania i testowania) w taki sam sposób, jak na trening sportowy (siłownia/sala gimnastyczna/taniec). Jestem fanem zdobywania i propagowania wartościowej wiedzy wśród studentów i przekazywania złożonych zagadnień, w możliwie najprostszy sposób (wg. reguły kiss). W moich kursach jest już kilka tysięcy studentów, a części osób udało się przekwalifikować na stanowiska testerskie lub deweloperskie w branży IT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *